Masterplan Westergouwe 2.0

Westergouwe 2.0

Toekomstbestendig en veerkrachtig 


In 2005 is het Masterplan Waterstad Westergouwe vastgesteld. Een van de belangrijkste aanleidingen voor de bouw van Westergouwe was de behoefte in Gouda aan extra woningen om de doorstroming op de Goudse woningmarkt te bevorderen. Inmiddels is het 2021 en is Westergouwe volop in ontwikkeling. De tweede fase is nagenoeg voltooid en rondom Westergouwe hebben grote veranderingen plaatsgevonden. Toch is er nog een lange weg te gaan voordat Westergouwe zal zijn voltooid. 

Het is tijd om onze blik vooruit te richten op de planperiode 2022-2034, ofwel de tweede helft van Westergouwe. Om de balans op te maken en te bepalen waar we staan; ons af te vragen welke maatschappelijke ontwikkelingen van invloed zullen zijn op de verdere ontwikkeling van Westergouwe en welke keuzes we willen maken. Dat is precies waar het Masterplan Westergouwe 2.0 antwoorden op probeert te geven.


Informatie over het nieuwe Masterplan

Graag informeren wij u zo uitgebreid mogelijk over het nieuwe Masterplan Westergouwe 2.0: Toekomstbestendig en Veerkrachtig.


Op deze pagina vindt u de volgende onderdelen:

  • Informatievideo Masterplan Westergouwe 2.0
  • Presentatie Masterplan Westergouwe 2.0
  • Algemene informatiefolder Westergouwe 2.0
  • Q&A met alle vragen en bijbehorende antwoorden uit de informatiebijeenkomsten op 31/01/22 en 01/02/22.

Informatievideo Masterplan Westergouwe 2.0

Bekijk de algemene informatievideo over het Masterplan Westergouwe 2.0.

Presentatie

Masterplan Westergouwe 2.0


Bekijk hier de presentatie over het nieuwe Masterplan Westergouwe 2.0. In de presentatie komen drie belangrijke onderwerpen aan bod:


1) Wonen en samenleving

2) Centrumgebied & GroenBlauwe zone

3) School & sport en spel in de buitenruimte

 


Download de folder

Download hier de algemene informatiefolder over het nieuwe Masterplan.


Q&A

Onderstaand vindt u de vragen en bijbehorende antwoorden die zijn gesteld tijdens de informatiebijeenkomsten over het Masterplan.


  • Wonen en samenleving

    Is er een globale planning van de bouw en oplevering van de wijken?

    Onderstaande fasering en planning is voorlopig en indicatief. Deelgebieden op basis van de woonmilieus in de folder. 

    • DG1 (E) – 1e oplevering per 01-04-2025

    • DG2 – n.v.t. (ontsluitingsweg)

    • DG3 (H+I) – 1e oplevering per 01-08-2026

    • DG4 (H+I) - 1e oplevering per 01-10-2027

    • DG5 (G+D) – 1e oplevering per 01-11-2028

    • DG6 (A) – 1e oplevering per 01-04-2029

    • DG7 (B) – 1e oplevering per 01-04-2030


    Wanneer wordt bekend waar de woonwagenstandplaatsen komen?

    De locaties zijn nu nog niet bekend. Het betreft naar verwachting 8-10 standplaatsen, verdeeld over verschillende locaties. De locaties zullen worden afgestemd op het karakter van het desbetreffende woonmilieu.


    Zijn er vrije kavels beschikbaar?

    De kavels in Westergouwe-III zijn uitverkocht. Gemeente en VOF Westergouwe hebben de ambitie om in de volgende fases ook zelfbouwkavels aan te bieden en zullen per fase een besluit nemen over het aantal kavels, de kenmerken en de ligging en de prijzen. Op dit moment moet de volgende (4e) fase nog worden opgestart. Als er kavels in verkoop komen, dan wordt dit aangekondigd op www.westergouwe.nl en zal er op deze website en op het Projectbureau Westergouwe informatie over de kavels beschikbaar zijn.    


    Wat is de aanmeldprocedure voor vrije kavels en is er een tijdsindicatie? 

    Geïnteresseerden kunnen zich melden bij het Projectbureau Westergouwe en komen op de wachtlijst. De beschikbare kavels worden op basis van ‘wie het eerst komt die het eerst maalt’ aangeboden aan de geïnteresseerden die op de wachtlijst staan. Na toewijzing van de kavels volgt een periode van 2,5 maand waarin een geïnteresseerde met een architect/bouwer een schetsontwerp kan opstellen en de koopovereenkomst gesloten wordt. 


    Vooralsnog verwachten wij dat besluitvorming en start verkoop van de volgende zelfbouwkavels eind 2022 / begin 2023 zal plaatsvinden en dat de eerste kavels eind 2023 / begin 2024 geleverd kunnen worden.


    Wanneer wordt het appartementencomplex op Eiland 2 gebouwd?

    Volgens de planning vindt de eerste oplevering in 2026 plaats. 


    Wat wordt de bouwhoogte van alle toekomstige appartementen?

    Dit wordt op een later moment bepaald in stedenbouwkundige plannen. 


    Waarom wordt de sociale huur verdubbeld?

    Westergouwe is een inclusieve wijk, oftewel een plek waar ruimte is voor iedereen. Er is over geheel Gouda genomen sprake van circa 1/3 (33%) sociale huur. ‘Gemengde wijken’ is het uitgangspunt van de WoonZorgvisie van de gemeente Gouda. Sociale huur biedt tevens een goede ruimte voor starters.  


    Waar komen de sociale huurwoningen?

    Dat is nu nog niet bekend, maar deze zullen naar verwachting min of meer verspreid worden gerealiseerd in de toekomstige woonmilieus. 


    Waarom worden bewoners niet betrokken in de plannen rondom sociale huur?

    De keuze het percentage sociale huur te verhogen wordt gemaakt door de gemeente Goudse gemeenteraad.


    Worden bewoners betrokken bij de verdere ontwikkeling van Westergouwe?

    Het Projectbureau zet in op een inclusieve wijk en bewonersparticipatie. Gedachten over onderdelen van de ontwikkeling zijn daarom altijd welkom en initiatieven vanuit bewoners worden actief opgepakt en ondersteund. 


    Wat komt er in de plaats van de tijdelijke voorzieningen cluster?

    Hier worden naar verwachting woningen gebouwd. (Zie H op de tekening woonmilieus in de folder).


    Hoe wordt de wijk betaalbaar gehouden voor starters?

    In de 2e helft van Westergouwe wordt doorgegaan met de reeds ingeslagen weg van meer appartementen, betaalbare koopwoningen en sociale huurwoningen. Hierdoor ontstaat een mix van woningen die de wijk bereikbaar maakt voor alle doelgroepen.


    Wat is de planning omtrent het verleggen van de BAL-leiding onder het tweede eiland?

    Hier wordt naar verwachting de komende twee jaar aan gewerkt.

  • Centrumgebied

    Wat is de verwachting omtrent de oplevering van het Centrumgebied?

    Vooralsnog houden we in de fasering voor WG-Overig rekening met opening van de eerste winkels in 2026/2027.


    Hoe groot wordt het centrumgebied? (ter vergelijking met welk andere winkelcentrum) 

    Het aantal voorzieningen dat zal ontstaan in het centrumgebied is op dit moment nog niet duidelijk en is afhankelijk van verschillende factoren. Dit wordt later uitgewerkt. 


    Welke voorzieningen komen er in het centrumgebied?

    Het centrum wordt het kloppend hart van Westergouwe. De exploitatie van de winkelvoorzieningen ligt bij commerciele partijen. Er wordt sowieso ingezet op twee grote supermarkten. Daarbij wordt er ook gezocht naar synergie tussen de winkelvoorzieningen, maatschappelijke voorzieningen en de school. 


    Komt er een sportschool? 

    Wij kunnen dit niet vooraf garanderen omdat dit een commerciële formule betreft waar een ondernemer het initiatief toe moet nemen. Maar we kunnen het wel stimuleren want de mogelijkheden zijn er zeker.  


    Waarom is het centrum verplaatst? 

    De nieuwe locatie van het Centrum is zodanig gekozen dat maximale synergie wordt bereikt met andere maatschappelijke en commerciële voorzieningen, en minder afhankelijk is van de zuivere winkelvoorzieningen alleen. De verplaatsing van het centrum zorgt voor een mooie aansluiting met de GroenBlauwe zone. Hierdoor ontstaat een bruisende ontmoetingsplek met mogelijkheid tot recreatie. Deze plek is zowel te voet als te fiets zeer goed bereikbaar.


    Hoe vindt de bevoorrading van het centrumgebied plaats?

    De bevoorrading zal verlopen via de Provincialeweg. Verder verloop door de wijk wordt op een later moment onderzocht. 


    Is het ook mogelijk dat er faciliteiten komen die mensen van buiten de wijk naar de wijk toe trekken (een eventueel paviljoen of kanoverhuur buiten beschouwing gelaten). Bijvoorbeeld een wat groter restaurant?

    De precieze programmatische invulling van het centrum moet nog worden bepaald. Vooralsnog wordt er rekening gehouden met circa 600m2BVO aan horeca. Daar lijkt wel ruimte in te zitten voor een restaurant.


    Zijn er ook plannen om het laagste punt van Nederland naar dit gebied te verplaatsen, zodat hierdoor extra (internationale) aantrekkingskracht voor dit gebied ontstaat? 

    Dit behoort niet tot de mogelijkheden. Westergouwe is namelijk niet het laagste punt van Nederland.


    Komt er een kinderbibliotheek?

    Dit behoort mogelijk tot de opties in het centrumgebied en wordt verder uitgewerkt.

  • School

    Wanneer is de school gereed? 

    De school gaat volgens planning open in schooljaar 2025/2026, dus in augustus 2025.


    Wat is de capaciteit van de scholencluster?

    Er worden door de schoolbesturen continue nieuwe ramingen gemaakt, zodat de piek aan nieuwe kinderen kan worden opgevangen. Verwachting is nu dat het scholencluster in de eerste fase 900 kinderen kan ontvangen. Voor meer exacte informatie verwijzen wij u graag naar het desbetreffende schoolbestuur. 


    Welke 3 scholen komen in de wijk? Wat voor soorten onderwijs?

    Er komt 1 school in de wijk. Kindcentrum De Ontdekkingsreizigers is een samenwerking tussen Stichting Klasse (openbaar basisonderwijs), De Vier Windstreken (protestants-christelijk basisonderwijs), De Groeiling (katholiek en interconfessioneel basisonderwijs) en Quadrant kindcentra.

  • Sport & spel in de buitenruimte

    Welke sportvoorzieningen kunnen we verwachten? Ook voor volwassenen?

    Op dit moment is gestart met de aanleg van een beweegstrook voor volwassenen in de GroenBlauwe zone. We kijken verder naar de mogelijkheden voor het realiseren van een Calisthenicsplek en mogelijk ook een buitensportvoorziening voor ouderen. Ook bij de toekomstige school zullen (openbare) mogelijkheden zijn voor sporten en bewegen.


    Klopt het dat de nieuwe locatie van de voetbalclub van Moordrecht grenst aan de GroenBlauwe zone?

    Dat klopt, de voorbereidingen hiervoor zijn gestart. Dit is een besluit/gebied van de gemeente Zuidplas. 


    Kan er een tafeltennistafel/trapveld/Jeu de Boules baan geplaatst worden in de buitenruimte?

    Ideeën over sport en spel in de buitenruimte zijn altijd welkom. Hiervoor is wel een breder draagvlak nodig (wens van meerdere bewoners). In het kader bewonersparticipatie is het natuurlijk altijd mogelijk contact op te nemen met het Projectbureau. In dit specifieke geval zal billateraal contact worden opgenomen met de vragensteller.


    Hoe zit het met speelplekken voor oudere kinderen?

    De grote speelplek in Westergouwe-II (voor oudere kinderen) op de kruizing van de BAL-zone en het Polderpark is in ontwikkeling. Bij de toekomstige school worden ook veel speel/sportaanleidingen gerealiseerd. 


    Hoe zit het met speelgelegenheid voor de kinderen in de huidige bebouwde delen? 

    De grote speelplek in Westergouwe-II (voor oudere kinderen) op de kruising van de BAL-zone en het Polderpark is in ontwikkeling. Toekomstige speelgelegenheden worden ingepast in de Stedenbouwkundige plannen van de volgende fases. De locatie van speelgelegenheden staat niet in detail omschreven in het Masterplan. 


    Wat zijn rustpunten die benoemd worden in de presentatie precies?

    Rustpunten zijn o.a. een mooie plek voor bankjes.


    Wat wordt verstaan onder een senioren sportplek?

    Dit zijn sportaanleidingen in de buitenruimte voor senioren. Zoals bijvoorbeeld fitnesstoestellen speciaal op senioren gericht. 

  • Verkeer

    Wat wordt er gedaan aan verkeersveiligheid, en dan met name hardrijders?

    In het Masterplan wordt expliciet rekening gehouden met verkeersveiligheid. Maar daarnaast dient ook nog steeds voldoende doorstroming plaats te vinden. Daarom is de hoofdontsluitingsweg (Van Dijkesingel) voorzien van een vrijliggend fietspad en vormgegeven in een relatief smal profiel dat past bij de maximum snelheid (50km/u). Verder komen op de hoofdontsluitingsweg de nodige uitritten uit. Dit zorgt voor kruisende beweging wat over het algemeen snelheidsremmend werkt. We nemen de verkeersveiligheid betreffende de Burgemeester van Dijkesingel nogmaals op in het overleg met de gemeente Gouda. Het heeft onze aandacht. 


    Hoe gaat men om met verkeersveiligheid? Steeds meer steden kiezen voor maximaal 30km/h wijken. Dat zou voor de nieuwe wijk Westergouwe ook de norm moeten zijn, zeker ter voorkoming van gevaarlijksluipverkeer van N207.

    Zie ook bovenstaand antwoord. Sluipverkeer binnen de wijk wordt voorkomen doordat er geen autoverbindingen zijn tussen de verschillende buurtjes. Voor fietsers en voetgangers zijn deze er bewust wel en is het bijvoorbeeld mogelijk om via de BAL-zone door de wijk heen te bewegen zonder een auto tegen te komen.


    Hoe zit het met de aansluiting van de (nog door te trekken) Burgemeester Dijkensingel op de N457?

    Deze aansluiting staat nog steeds in het Masterplan en is net boven de historische boerderij op nummer 38 geprojecteerd. Deze aansluiting wordt naar verwachting omstreeks 2026 aangelegd door de provincie. ?


    Plannen met rotonde (of toch een kruispunt?) van de N457 / N207; erg druk in de spits.

    De provincie heeft, in overleg met de gemeente en het projectbureau, plannen om de huidige rotondes bij ’t Weegje en bij de aansluiting op Westergouwe (Eurotonde) om te bouwen naar kruisingen met verkeerslichten. Dit moet de doorstroming sterk verbeteren. De exacte planning is echter lastig te geven en sterk afhankelijk van de Provincie Zuid-Holland.


    Meer mogelijkheden voor fietsers om de wijk uit te komen naar het fietspad rondom de wijk (bijv. als je snel richting ’t Weegje wilt).

    In het Masterplan zijn meer aansluitingen voor de fiets opgenomen, onder andere ook bij rotonde/kruising ’t Weegje. De fiestpaden uit de wijk, is onder de aandacht bij de gemeente en wordt opgenomen in het verkeerscirculatieplan. 


    De aansluiting voor fietser en wandelaar vanuit de wijk richting Gouda zelf. Voor wandelaars is geen plek om veilig naar Korte Akkeren te lopen. Voor fietsers zijn er meerdere gevaarlijke punten als je de wijk uitkomt: fietsbrug die uitkomt op Nieuwe Broekweg is erg op auto’s ingesteld. Rotonde het Kompas (Kanaaldijk / Rotterdamseweg / Rotterdamsebrug): als fietser sta daar je redelijk onbeschermd en moet je proberen over te steken, daar waar auto’s met 80 km p/u de rotonde naderen.

    Dit valt buiten scope van het Masterplan. Maar we weten dat dit de aandacht heeft van de gemeente, ook in het kader van hun Verkeerscirculatieplan (VCP) en de te realiseren snelfietsroute Rotterdam-Gouda.


    Hoe wordt omgegaan met de toekomstige ontsluiting van de eilanden? 

    Er komen twee rijrichtingen, eentje over de brug bij Eiland 2 en in de toekomst eentje over Eiland 3.   


    Er wordt verwacht dat autodelen in Nederland steeds belangrijker wordt. Ook elektrisch rijden neemt een vlucht. Wordt er rekening gehouden met laadpleinen (ook voor deelauto’s) en oplaadpunten op de eigen oprit.

    In de nieuwe bouwplannen zien we dat ontwikkelaars steeds vaker al voorzieningen meenemen, bijvoorbeeld in back-alleys zodat het makkelijker is voor de bewoners om laadpalen te laten installeren. 

    Er wordt gewerkt aan een masterplan mobiliteit. Met dit masterplan komen we tot een integrale aanpak voor de hele wijk waar het gaat om deelmobiliteit. Het mogelijk maken van laadpleinen wordt hierin ook meegenomen.


    Komt er een treinstation?

    In regionaal verband onderzoeken we alle mogelijkheden omtrent het station. Met het oog op de komst van het 5e dorp is de wens voor een station alleen maar groter geworden. De uitdagingen voor de komst van een dergelijk station zijn met name vanwege de capaciteit van het gehele railnetwerk groot. We verwachten dat deze lobby nog wel enige tijd in beslag zal nemen, we zetten alles op alles. Daarbij worden ook de mogelijkheden bezien van een station op de lijn Gouda / Alphen a/d Rijn.


    De toekomstige fietsverbinding zal er in ieder geval voor zorgen dat Gouda Centraal sneller bereikbaar is. 


    Busvoorzieningen, worden die uitgebreid?

    De huidige busverbindingen worden uitgebreid in de toekomst en zullen meegroeien met de wijk. Er is een mogelijkheid dat Westergouwe in de route van de stadsbus Gouda en een regionale busroute wordt opgenomen. Dit is een groeimodel. 


    Kunnen kinderen veilig naar speelvoorzieningen?

    De inrichtingsplannen voor de buitenruimte worden getoetst op toegankelijkheid en sociale veiligheid, Daarbij wordt ook gekeken naar (loop)routes naar o.a. speelplekken.

  • Groen & milieu

    Wordt het polderpark doorgetrokken in de nog te bouwen wijk achter de klompenpad?

    Ja.Het polderpark wordt doorgetrokken bij de aanleg van ‘Polderwonen’ ('F' op het kaartje in de folder). 


    Wat is het plan omtrent Groenplekken in het toekomstige gedeelte?

    Het openbaar groen in de toekomstige gedeelten worden in meer detail uitgewerkt in de betreffende stedenbouwkundige plannen. 


    Wat wordt er bedoeld met de zuiverende werking van oevers?

    Door de oevers natuurvriendelijke in te richten fungeren zij als een zuiveringssysteem voor de Westergouweplas en bevorderen de algehele waterkwaliteit in de wijk.


    Zijn er plannen om het waterniveau in Westergouwe en de rest van de Zuidplaspolder gelijk te trekken, zodat er doorgaande vaarroutes ontstaan?

    Nee, het is niet mogelijk de waterpeilen van de verschillende peilgebieden in Westergouwe gelijk te trekken. De waterpeilen van de verschillende peilgebieden in Westergouwe zijn gebaseerd op gedetailleerde afwegingen gemaakt in overleg met het hoogheemraadschap (HHSK) en vastgelegd in het bestemmingsplan en in diverse vergunningen.


    Wat wordt er gedaan aan de verstening van de tuinen in Westergouwe?

    Momenteel is er hiervoor een campagne in ontwikkeling bij het Projectbureau. 


    Blijven de schapen langs het Klompenpad of is dit tijdelijk?

    De begrazing van de BAL-zone (en mogelijk ook de GroenBlauwe zone) door schapen heeft een permanent karakter en sluit naar onze mening prachtig aan bij het polderlandschap. 


    In het masterplan is geen beplantingsplan opgenomen, hoe wordt hiermee omgegaan?

    Dit is onderdeel van toekomstige stedenbouwkundige plannen.


    Hoe wordt de wijk klimaatbestendig gemaakt?

    Westergouwe heeft een zeer robuust watersysteem. Om dit systeem nog robuuster te maken hebben we besloten om vanaf WG-II een aantal maatregelen door te voeren in de uitwerking van de openbare ruimte, als onderdeel van het ’Nieuwe Normaal’ van Westergouwe. Zo worden parkeerplaatsen uitgevoerd met wa¬terdoorlatende verharding, hemelwaterafvoeren uitgevoerd in een groter dan gebruikelijke diameter en bij straten is het uitgangspunt dat water waar mogelijk wordt afgevoerd via bermen in plaats van via straatrio¬lering. Het grote voordeel van deze maatregelen is dat water in de bodem zijgt en niet direct in de watergangen terecht komt. Dit verbetert de waterkwaliteit en vergroot de bergingscapaciteit van het watersysteem als geheel, waardoor (nog) meer ruimte overblijft om extreme regenval op te vangen.


    Worden er langs de voetpaden genoeg prullenbakken geplaatst?

    Wij volgen hierin het beleid van de gemeente Gouda. Dat gaat voor Westergouwe uit van plaatsing van afvalbakken bij buurtspeelvoorziening (maximaal één afvalbak), wijkspeelvoorziening (minimaal één afvalbak), hondenuitlaatroutes en scholierenroutes.


Share by: